USEIN KYSYTTYÄ

  • Päivitin puhelimeni Android 7.0 versioon ja Wifi-yhteys heitti toimimasta.
    Android 7 -päivityksiä on alkanut tipahtelemaan laitteisiin enenevissä määrin
    ja se ei ole suoraan yhteensopiva Genexiksen WiFi -verkon kanssa. Genexistä on
    pyydetty selvittelemään ongelmaa, mutta ongelman voi kiertää seuraavilla
    ohjeilla:

    1. a) Kun langaton verkko löytyy laitteelta, kirjoittakaa salasana-kenttään langattoman verkon salasana
    (mutta älkää painako vielä yhdistä)
    b) Mikäli olette verkkoon jo yhdistäneet, painakaa ”unohda” ja jatkakaa a) -kohdan ohjeiden mukaan.
    2. Siirry hieman alaspäin yhdistämisvalikossa josta löytyy IP-asetukset.
    Vaihda valinta kohtaan ”staattinen IP-osoite”
    3. Näppäile IP-osoitteeksi esimerkiksi 192.168.1.101 . Yhdyskäytävä on
    192.168.1.254 . DNS-palvelimina voi käyttää oletuksena olevia DNS-palvelimia.
    4. Paina yhdistä.

  • ”Ei kelvollista IP-määritystä” virheilmoitus Windows 10 -käyttöjärjestelmässä
    Windows 10 -käyttöjärjestelmän kanssa on havaittu viime aikoina ongelmaa Internet-yhteyden kanssa. Ongelma johtuu todennäköisesti Windows 10:n päivityksestä. Ongelman korjaamiseksi tietokone tulee sammuttaa pitämällä pohjassa ”Shift”-näppäintä ja klikkaamalla käynnistä-valikosta ”Sammuta” tai ”Shut down” riippuen kieliversiosta. Uudelleenkäynnistämisen jälkeen Internet-yhteyden pitäisi palautua normaalisti ennalleen.
  • Vaihdoin päätelaitteen salasanan ja nyt en muista sitä enää. Mitä teen?
    Vaihdetun salasanan voi muuttaa joko resetoimalla päätelaitteen, jolloin tehdasasetukset palautuvat ja päätelaitteessa olevan tarran tiedot palaavat voimaan. Toinen vaihtoehto on kytkeä tietokone verkkojohdolla päätelaitteeseen ja muuttaa salasana hallintapaneelista. Tarvittaessa asiakastuki auttaa asiassa.
  • Päätelaitteen pohjassa olevan tarran salasanalla ei pääse rekisteröitymään langattomaan verkkoon. Mitä teen?
    Asiakastuki voi selvittää etäyhteydellä salasanan, mikäli asiakas ei ole itse muuttanut salasanaa.
  • Mitä päätelaitteen portteja käytän?
    Avaa tästä pdf-tiedosto, löydät ohjeita sekä Genexis- että Inteno päätelaitteesta.
  • Kun kahden vuoden määräaikainen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana sopimuksena, niin mitä tapahtuu kuukausimaksulle?
    Kuukausimaksu säilyy entisellään. Liittymäsopimusehtojen mukaisesti Kairan Kuitu Oy:llä on oikeus tarvittaessa muuttaa palvelusta perittävää maksua. Olennaisista muutoksista on ilmoitettava asiakkaalle yksi (1) kuukausi ennen muutosten voimaantuloa. Asiakkaalla on tällöin oikeus kahden viikon ajan ehtojen muutoksesta tiedon saatuaan irtisanoa sopimus päättymään välittömästi.
  • Valokuituliittymä tarvitsee kotipäätelaitteen. Joudunko hankkimaan sen itse?
    Kotipäätelaite sisältyy Kairan Kuidun liittymismaksuun. Rakentamisen yhteydessä asentaja tuo ja asentaa päätelaitteen. Kairan Kuidulla on pääsääntöisesti käytössä Genexis 4440. Päätelaitteen omistaa asiakas. Päätelaite toimii sekä langattomasti että kaapelilla, jota varten päätelaitteessa on 4 kytkentäpaikkaa.
    Muista päätelaitteesta:

    • Irrota päätelaitteen sähköjohto aina ukkosen uhatessa
    • Varmistu, ettei vika ole tietokoneessasi tai sisäverkossasi ennen soittoa vikapalveluun. Tekninen tuki kartoittaa vikatilanteessa vian luonteen.
    • Soittaessasi seutunettitukeen 08-2370 6750 varmistu, että päätelaitteessa on virta päällä. Tekninen tuki pyrkii puhelun aikana varmistamaan vian luonteen.
      reititinvalot
    • Päätelaitteessasi tulee palaa yhtenäisesti kuvassa näkyvät neljä vihreää valoa
  • Mitkä ovat laajakaistan nopeus ja vaihteluvälit?
    Valokuitu on ylivoimaisesti paras laajakaistatekniikka, jossa on lähes rajaton kapasiteetti. Ilmoitetut laajakaistanopeudet ovat teoreettisia maksiminopeuksia. Liittymän todelliset nopeudet ovat alhaisempia.
    Lupaamamme vaihteluväli on portista mitattuna vähintään 70Mbps.
    Kun mittaat laajakaistayhteyden nopeutta, otathan huomioon seuraavat seikat:

    • Liitä tietokone ethernet-kaapelilla suoraan päätelaitteeseen. WLANin käyttö hidastaa nopeutta
    • Irrota verkosta muut verkkoon kytketyt laitteet, kuten toiset tietokoneet, verkkotulostimet ja pelikonsolit
    • Sulje muut ohjelmat ja sovellukset tietokoneesta mittauksen ajaksi
    • Tee nopeusmittaus useita kertoja eri ajankohtina ja kirjaa mittaustulokset ylös
    • Mittaustulokset voivat vaihdella hetkellisesti hyvinkin paljon. Mikäli yhteysnopeus jää toistuvasti alle liittymällesi luvatun vaihteluvälin tee vikailmoitus numeroon 08-2370 6750
  • Mikä on IPTV-palvelu?
    IPTV tai Laajakaista-tv, toteutetaan perinteisen antennitekniikan sijasta iptv-tekniikalla, jossa ohjelmat välitetään televisiovastaanottimiin valokuidun välityksellä.
  • Kun osa-aikaliittymässä tulee 200 päivää täyteen, muuttuuko liittymä automaattisesti perusliittymäksi?
    Ei muutu, vaan muutos tehdään sopimuksen mukaan. Ota tarvittaessa yhteyttä Kairan Kuituun.
  • Siirtyykö liittymä kiinteistön myynnin yhteydessä uudelle omistajalle?
    Kyllä siirtyy kuten muutkin kiinteistöön rakennetut liittymät. Kauppakirjaan tulee maininta siirtyvistä liittymistä.

Miksi ottaisin kuituliittymän, jos käytössäni on jo mokkula tai vastaava?
Valokuitu on ainoa tietoliikenneyhteys, joka mahdollistaa nopeasti ja luotettavasti niin internetin, tv-palvelut, liikkuvan kuvan kuin ip-puhepalvelutkin. Kuituliittymä nostaa kiinteistösi arvoa niin kotona kuin vapaa-ajanasunnollakin. Vapaa-ajanasunnolla onnistuu etätyö, valvonta ja erilaisten etäjärjestelmien hyödyntäminen kuten lämmityksen ohjaus.
Valokuitu on nopein ja varmin tiedonsiirtomuoto. Rakentamisen aikana se on saatavissa erittäin kohtuulliseen hintaan. Liittymän hinta on vain murto-osa todellisista rakentamisen kustannuksista. Mokkulat ovat epävarmoja ja kaista on aina jaettu muiden käyttäjien kesken ja näin ollen todellisuudessa hitaita. Olipa kyseessä 3G tai 4G kaista on aina jaettu, kantavuus rajallinen ja askeleen jäljessä.